Dan denk je dat je er bijna bent....

21 augustus 2018 - Saint-Palais, Frankrijk

Elke dag wordt het iets warmer. Morgen zie ik op mijn telefoon 32°, dat is twee graden warmer dan vandaag. Juli en augustus zijn ook niet de beste maanden voor deze pelgrimstocht. Ik zie dan ook weinig collega's die richting Santiago gaan. Drie jaar geleden waren het er meer. Ik ben benieuwd hoeveel ik er tegenkom in St-Jean-Pied-de-Port.
Vandaag had ik mij gedacht een relaxte dag te hebben. Tot de middag om een uur of twee lukte dat. Ik kroop vanochtend zowaar om half acht pas uit mijn slaapzak. Zoveel km hoefde ik immers niet meer. Dus rustig aan. Om een uur of half twee even picknicken met een kopje cupasoup. Fotootje maken van de abdij.
Daarna begon het gedonder. Ik wist nog dat er na de brug over de Gave d' Oleron een camping was, die drie jaar geleden werd gerund door een Vlaming. Maar ja hoor, brug afgesloten! Moest ik een hele omweg maken, een pokkeneind fietsen om weer op de route te komen. Uiteindelijk maar doorgefietst naar St.Palais, een grote stad waar ik toch wel onderdak zou kunnen krijgen. Geen camping, dus zit ik nu in een hotel, Hotel du Midi.
Ik had al bij twee hotels gevraagd. Als je dan bij het derde hotel beet hebt, dan vergeet je alle ellende snel.
Ik heb heerlijk gedoucht, heerlijk gegeten van een pelgrimsdiner, straks lekker slapen op een echt bed, en morgenochtend een ontbijt. En dat alles voor 76 euro.
Wat dat slapen in een tentje, of liever gezegd bivakkeren, betreft, eigenlijk mag je een oude man dat niet meer aandoen. Maar ja, je hebt het zelf zo gewild. Niet zeuren!
De tent en het kookgerei zijn straks te koop. Volgend jaar, bij leven en welzijn, naar Santiago heb ik die niet meer nodig. In Spanje zijn logies en eten zo goedkoop, dan wil je die bagage niet meer mee.
Als het meezit, moet ik morgen nog zo'n 35 km fietsen, maar dat dacht ik vandaag ook. Het zijn er wel 80 geworden.
Gisteren was het nog betrekkelijk vlak. Vandaag was het echter weer veel klimmen en dalen. Als de helling boven de 6% komt, haak ik af en ga ik lopen. Dat gaat bijna net zo snel.
In de verte kan ik de toppen van de Pyreneeën al zien. Jammer genoeg kon ik er geen foto van maken, vanwege de zon. Vanavond tijdens het eten op het terras zag ik dat het in Gasselternijveen 24° was en hier was het 31°.
De mensen spreken hier een dialect dat meer op Spaans lijkt dan op Frans. Ik zit nu ook aan een Baskisch flesje bier (jammer, het is al weer op).
Straks lekker slapen. Dat wens ik jullie ook. Zie ook de foto's.

1. Jan Vriend:
    21 augustus 2018
    Weer een mooi verslag Wim. Veel plezier met de 35 km van morgen. Groeten Jan en Tineke Vriend.
  2. Rens en Aly:
    21 augustus 2018
    Hi Wim
    Ja het lijk mij een hele zware maar het gaat jou lukken.
    Nu nog het laatste stukje .
    Wij zijn op doorreis in Spanje nog 2 fietser tegen gekomen maar zonder begage wel met schelp op de rug.
    Wij zijn nu in portugal 35 gr. Mar hoeven maar we hoeven niet te fietsen
    Alle goeds gewenst Aly en Rens
  3. Grietje Smid:
    22 augustus 2018
    Ja Wim de laatste loodjes wegen het zwaarst.Dus maar weer sterkte. Komt allemaal goed.
  4. Petra:
    22 augustus 2018
    Je bent er bijna pap!!! Topprestatie!!
    Jemig die hellingen zijn niet niks! Je bent vast flink afgevallen, niet van die hellingen maar qua kilo's bedoel ik dan hè 😃
    Succes pap, de laatste loodjes!
    Kus en knuffels van ons!
  5. Ingrid Loots:
    22 augustus 2018
    Wat leuk om je weer te volgen Wim, ik doe het je niet nu.
    Succes met het laatste stuk.
    Groetjes.
  6. Janetta:
    22 augustus 2018
    Heel veel succes met de laatste kilometers.🚴🍀🚴
  7. Anneke en Koop:
    Hi Wim,
    Soms zit het mee soms zit het tegen!
    Ik redt het toch maar mooi weer.....TOP!
    Suc6 voor het laatste stuk!
    Groet uit Lemmer, Anneke en Koop
  8. Anneke:
    22 augustus 2018
    Ik moet natuurlijk JIJ zijn......
  9. Boelie en Diena:
    Hoi Wim
    Suc6 met het laatste stuk(je) goed gedaan jochie
  10. Elly Postma:
    22 augustus 2018
    Knap hoor Wim dat je van elke tegenslag toch weer een positief verhaal kunt maken. Heel veel succes met het laatste stuk!
  11. Riekie Kuik:
    22 augustus 2018
    Dat was dus relaxen in etappes Wim. Zo is er elke dag wel weer iets onverwachts dus! Tot de volgende keer.
  12. Leo & Dineke:
    Hallo Wim,
    Heerlijk om te horen dat jij zoveel overwint. Creatief zijn houd je op de fiets. Super om te lezen en die prachtige foto's om te zien en mee te beleven.
    Laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het lukt je vast. Dus geniet dan maar even in zo'n 'paradijselijk' onderkomen.
    Groetjes Leo en Dineke
  13. Denia:
    23 augustus 2018
    Nog de laatste km. Zijn vaak het zwaarts. Veel succes nog. Aad komt zaterdag ook naar huis. Het is/was heel warm. Het doel niet gehaald door de warmte. Jammer en zijn vriend moet maandag weer werken.