Een grindpad van 17 km lang

24 mei 2019 - Calzadilla de la Cueza, Spanje

Ik begon de dag een beetje dom; toen ik het dorp uitfietste, ging ik natuurlijk eerst de verkeerde kant op. Mensen die mij heel goed kennen, zullen daar niet van opkijken. Ik vond al vreemd dat ik de zon rechts had en dat ik de noordenwind tegen had; gelukkig zag ik een plaatsnaam waar ik gisteren al langs gekomen was, dus rechtsomkeerd. De hele weg heb ik zijwind of wind mee gehad, en het waaide behoorlijk. Dus weer een mooie fietsdag van ca. 85km. Vanmorgen heb ik ontbeten in Castrojeriz; boccadillo met jamon (ham), brood van gisteren, met mijn toch wel sterk gebit had ik er grote moeite mee. Toen ik weer op de fiets wilde stappen, vroeg de baas of hij een foto mocht maken van mijn tattoo. Ik krijg hier veel complimenten voor de tattoo; maakt wel indruk blijkbaar. Vanaf de albergue naar Castrojeriz was het een optocht van pelgrims; je hoeft je wat dat betreft niet alleen te voelen. Eigenlijk zie je die grote groepen alleen aan het begin van de dag. Later verspreidt zich dat. Als fietser ben je een eenling. Je moet er wat voor over hebben, om zo'n grote afstand te gaan wandelen; diep respect. Het laatste stuk naar de albergue waar ik nu ben, in Calzadilla de la Cueza, was een grindpad van 17km lang zonder enige opsmuk; niks te zien onderweg,  gewoon lopen met het zicht op oneindig en het verstand op nul, denk ik dan. Op de fiets is dat nog te overzien.

Het landschap was sowieso vrij kaal vandaag; de klaprozen langs de wegen maakten weer veel goed. Ook zag ik veel waterwerken, in de eerste plaats de oude sluis bij Frómista. Vroeger werden hier nog kleine scheepjes geschut, die de graanoogst van hier vervoerden naar het noorden van Spanje. Nu wordt het kanaal gebruikt voor de watervoorziening en irrigatie; onderweg zie je veel grote betonnen goten waardoor het water naar de akkers kan stromen.

Op de grote zuil is af te lezen hoever ik nog moet fietsen naar Santiago; en dan wil ik nog naar Finisterre; op de handwijzer bij Frómista staat 424 km.

Lieve mensen,  de foto's spreken voor zich. Veel leesplezier.  Groet, Wim

1. Hennie Berends:
    Dag Wim,
    Wat een mooie verhalen! Ik was wat achter maar heb net alles gelezen en de mooie foto's bekeken. Je bent inmiddels al een mooi eind op weg. Ik zie je hier in IJsselmuiden nog vertrekken richting Utrecht om aan je reis te beginnen. Een prachtig avontuur! Nog veel fietsplezier gewenst en mooie contacten voor de laatste dikke 400 km. Hartelijke groet
  2. Betthy:
    24 mei 2019
    Hallo Wim, dat was weer een mooie fietsdag.prachtige omgeving met de klaprozen en overal kom je mensen tegen die hetzelfde doel hebben. Voor morgen weer een fijne dag toegewenst. Groeten Betthy.
  3. Truida:
    24 mei 2019
    Mooie verhalen Wim lees ze Roelie voor die vind het geweldig dat zijn neef dit doet gr van ons
  4. Ingrid Loots:
    24 mei 2019
    Mooie foto's Wim, succes.
  5. Marianne Tuijt:
    24 mei 2019
    Wat een weelde al die klaprozen, dat moesten we hier ook in de bermen hebben. Het maakt het allemaal veel vrolijker. Prachtige foto's ook weer. En ja hoor, een beneden-bed kunnen regelen voor vannacht, geweldig. Slaap lekker.
  6. Riekie Kuik:
    25 mei 2019
    wederom mooie foto's Wim. Wat zie je toch veel. De klaprozen vond ik ook mooi. Ben nu trouwens wel erg benieuwd naar die tattoo! Gisteravond lustrumfeest gevierd in de Spil. Was ontzettend leuk. Lekker eten en nog een pub-quis gedaan. Heb nog een ode aan de Spil voorgedragen. Albertha en Dineke deden nog een eenaktertje. Fantastische meiden. 't Werd nog een latertje. Tot de volgende keer Wim.
  7. Riekie Kuik:
    25 mei 2019
    Bikkel! Wat zie je toch veel. Mooi, die klaprozen. Ga naar je volgende verhaal. Groetjes.
  8. Froukje verra-stoelwinder:
    25 mei 2019
    Weer een mooi verhaal wim en mooie foto's liefs je nicht Froukje 😙
  9. Denia:
    26 mei 2019
    Was weer gezellig je verhaal te lezen. Gaat goed met je zo te lezen. Nog veel plezier en kijk uit naar je volgende verhaal en foto's . Groeten
  10. Janetta:
    28 mei 2019