Santo Domingo de la Calzada

21 mei 2019 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Deze plaatsnaam is bijna even lang als Gasselternijveenschemond. In deze stad ben ik vanmiddag aangekomen na 67km in 5uur en een kwartier ( excl. pauzes) met een gemiddelde van 12,7km/uur. In 5 uur zou je in ons vlakke landje al gauw 100 km hebben afgelegd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook hele stukken de fiets omhoog heb moeten duwen en dan gaat de gemiddelde snelheid al gauw omlaag. Daarentegen van de berg naar beneden haal ik al gauw 40-50 km/uur. En dan zijn er wegen waar je niet ziet dat je omhoog gaat, maar het wel zo is (zie foto); een vals plat.

Vanmorgen was er geen ontbijt in de albergue; in een soort café kocht ik een kop koffie,  een glas versgeperste sinaasappelsap en een lekkere, grote chocoladecroissant voor maar drie euro. Het leven is hier goedkoper dan bij ons; de benzine kost ook maar 1,359 per liter.

In Logroño kocht ik een stokbrood ceriales (meergranen?) en fruit. Ik heb bij de lunch bijna het hele brood opgegeten met als beleg jam.

Ik overnacht nu in een albergue die gerund wordt door nonnen; ik heb ze nog niet gezien. Ik kreeg het laatste bed toebedeeld; na mij was de herberg vol met 33 bedden. Een eindje verder was nog een grotere geweest met 211 bedden; uiteindelijk ben ik altijd blij dat ik een plekje heb. Een nadeel is dat ik in het stapelbed boven moet liggen; met mijn hoogtevrees! Beneden mij slaapt een jongedame uit Texas!

In deze albergue wordt geen pelgrimsdiner geserveerd, dus moest ik op zoek naar een restaurant. Ook weer goed gegeten voor 12euro: spaghetti, kipfilet en een toetje. Eerst heb ik het stadje verkend en een bezoek gebracht aan de kathedraal; entree 3euro maar dan heb je ook wat (zie foto's). De kathedraal wordt binnen bewaakt door twee kippen; in een sage wordt verteld dat lang geleden door een Duits pelgrimsechtpaar met een zoon iets uit de kerk werd gestolen, dat in de rugzak  van de zoon was verstopt. De zoon werd onschuldig opgehangen. Wat de kippen hiermee hebben te maken??

Bij de foto's zie je ook een kanaaltje dat wordt gebruikt voor de irrigatie van de akkerbouw.

Zo kan ie eerst wel weer. Tot de volgende keer! Groet, Wim

1. Marga en Thie:
    21 mei 2019
    Leuk Wim, om je zo te kunnen volgen! Slaap lekker vannacht, hoog en droog!
  2. Peter:
    Wim,
    Slapen biven een Mexicaanse schone en dat ook nog met hoogtevrees!!!
    Ik weet niet waar je meer moeite mee hebt: fietsen of overnachten/-leven.
    Deurgoan!!!
  3. Elly Postma:
    21 mei 2019
    Wat leuk Wim om op deze manier weer mee te kunnen genieten van jouw bijzondere reis. Heel veel plezier nog en volop genieten!!
  4. Marianne Tuijt:
    21 mei 2019
    Zo zeg, de naam van het stadje is dan wel bijna net zo lang als van Gasselternijveensemond maar dat is dan ook alles. Wat een indrukwekkende omgeving en een schitterende kathedraal. Goeie nacht en weer een mooie tocht morgen.
  5. Betthy:
    22 mei 2019
    Hallo Wim,wat weer een mooie tocht heb je vandaag gemaakt. De kathedraal prachtig! Voor morgen weer een fijne fietsdag toegewenst. Groeten Betthy.
  6. Riekie Kuik:
    22 mei 2019
    Wat ben je ver bij ons vandaan Wim! Hopelijk niet uit het stapelbed gevallen. Al kun je wel minder vallen, dan op een jongedame uit Texas. Haha. Tot de volgende keer maar weer.
  7. Dineke Hatzmann:
    22 mei 2019
    Dag Wim. Ik zit zoals altijd even lekker in m’n luie stoel om wederom een stukje van jou reis mee te maken. Wat fijn om je zo te volgen. Een prestatie om trots op te zijn! Nog veel plezier.