Vrienden op de fiets

29 juni 2020 - Koudum, Nederland

Vanmorgen vertrok ik om ca. 8:30uur. Ik moest richting Castricum dwars door een mooi gebied, het Noordhollandse Duinreservaat. Hiervoor moet je een kaartje kopen à 1,80 euro. Maar dan heb je ook wat: duinen, bossen, duinmeertjes, mooie natuur; ik heb een plantje met paarse bloemen gedermineerd met mijn app 'plantsnap' en daar kwam uit 'alpenroosje'. Bepaald geen zeldzame bloem, langs de kant van de weg stond er genoeg. Het nadeel van zo'n reservaat is wel dat het niet opschiet. Ik kwam langs andere campings, bijv. In Bakkum; een mevrouw vertelde mij dat gisteren al, toen we wachtten op de pont over het Noordzeekanaal; je zou eventueel kunnen eten in het restaurant van Henny Huisman. In Bergen heb ik lekkere broodjes gekocht voor onderweg. Vervolgens met de stormachtige wind in de rug richting Enkhuizen. Ik ben er als 't ware naar toe geblazen. Toen ik ervan uit mocht gaan dat ik ruimschoots op tijd zou zijn voor de boot, heb ik mijn plekje alvast geserveerd. Omdat ik toch moest wachten in Enkhuizen  en ik er tegen opzag om mijn tent op te zetten met de storm en nog meer slecht weer vannacht, ging ik bellen met adressen van 'Vrienden op de fiets' . In Stavoren ving ik bot. Zo ben ik nu beland in Koudum. In Stavoren had ik al heerlijk gegeten in een eetcafé: varkenshaassaté met pindasaus. Ik had weer geluk, want na mij was er voor veel gasten geen tafel meer.                                                      In Enkhuizen ontmoette ik drie vakantievierende jongkerels dicht bij ons uit de buurt, Valthermond en Mussekanaal.

Bij de foto's: het duinreservaat; het alpenroosje (?); mag ik er langs?; fiets voor een hoge duin; de kool staat er goed bij; een stelpboerderij; uitzicht vanaf de boot (Enkhuizen boeit); de Dromedaris; de meeuwen achter de boot; het lekkere eten; het eetcafé  om niet weer te vergeten.

En nu ga ik lekker slapen op een normaal bed i.p.v. op een slaapmatje. Jullie allemaal welterusten vanuit een winderig Koudum.

1. Anneke en Koop:
    29 juni 2020
    Wolkom yn "Fryslân!"
    Lekker sliepe!
    Groetnis K&A.
  2. Peter:
    29 juni 2020
    Hallo Wim!!!
    Ik ben bang dat ik, zoals alle dagen van jou fietstocht, pas een reactie schrijf op een moment dat jij waarschijnlijk al ruimschoots ligt te slapen. Althans dat was 'jouw' Antje ook opgevallen toen ik haar vanmiddag sprak.
    Desondanks heb ik jouw reisverslag weer graag gelezen en ook de foto's waren weer leuk om te zien.
    Gelukkig was er in Stavoren geen ruimte zodat je nu al in Koudum beland bent en in een betere kribbe ligt te snurken dan in dat kleine tentje.
    Voor morgen heb ik even gekeken op de Buienradar; helaas moet ik je dus vertellen dat er mogelijk hier en daar wat regen te verwachten is. Maar met wat geluk zou je er dus ook tussendoor kunnen fietsen. Laten we daar dan maar vanuit gaan.
    Dit was het weer voor nu. Een fijne en vooral veilige tocht door je heitelân morgen!!
    Groet
    Peter
  3. Janetta:
    30 juni 2020
    Weer een mooi verslag en mooie foto's. Slaap goed en morgen weer dapper verder en hopelijk zonder regen en wind. Toi Toi !
  4. Janetta:
    30 juni 2020
    Een harde trap 🚴‍♀️ Mooi verhaal Wim.
    Succes vandaag
  5. Petra:
    30 juni 2020
    Heerlijk pap, even een nacht op een normaal bed.
    Is toch ook wel zo fijn voor een man op leeftijd ;)
    Hopelijk heb je een goede nacht gehad en kun je vandaag volledig opgeladen weer beginnen aan de rit richting jouw geboortedorp Noordwolde (met hopelijk zoveel mogelijk de wind in de rug).
    Heel veel succes!
    Veel liefs en knuffels van ons uit Brabant
  6. Froukje verra-stoelwinder:
    30 juni 2020
    Mooie verhalen wim en nu op naar noordwolde camping rotandorp van johan en Yvonne diever👍
  7. ikzelf:
    30 juni 2020
    Ik heb je een appje gestuurd dat ik niet aankom bij jou. Ongelukje gehad met een trekker met aanhanger die mij afsneed. Ik word nu opgehaald uit Wolvega.
  8. Onno en Jantje:
    Hallo Wim,
    Zo te horen (lezen) geniet jij erg van de natuur,vooral ook het Hollandse duingebied.
    Zo zie je maar dat ons kleine landje heel veel te bieden heeft. Waarom zou je verder weggaan ? Geniet er nog maar een paar dagen van en dat je dan weer gezond mag
    thuiskomen.
    Groetjes: