Pyreneeën

18 mei 2019 - Roncesvalles, Spanje

Nog even over donderdag: ik heb dus overnacht in een klein blokhutje. Als ik de baas was, had ik toch even de stofzuiger er doorheen gehaald. Best wel stoffig en smoezelig. Het was een 'Zorg voor elkaar huis', zoals op de foto is te zien. De baas was een al oudere man met een baard zoals Paulus de boskabouter. Volgens mij een lieve man met hart voor z'n werk. Hij had 8 cliënten zoals hij de jeugd noemde, die op een scoutingachtige manier de tuin en de dieren verzorgen. En 's avonds een kampvuur hielden vlak achter mijn blokhut. Op zich wel een beetje gevaarlijk vanwege de bomen, die er dichtbij stonden. Gelukkig had ik geen last van de rook; best wel gezellig en lekker warm; de jeugd kwam langs met stukjes warm stokbrood en soesjes en iemand heeft nog een creatieve foto genomen. Ook de andere foto's spreken voor zich.

Gisteren moest ik om 11.30uur klaar staan bij de Jaarbeurs.  Gelukkig stonden er al meer fietsers, dus hoefde ik niet lang te zoeken. Bij de AH had ik al wat proviand ingeslagen om de nacht door te komen. De reis duurde 20 uur tot vandaag om 08.15 i.p.v. de beloofde 7.15uur; onderweg veel vertraging door files. Eerlijk gezegd heb ik niet kunnen slapen; toen ik vanmorgen uit de bus stapte,  voelde ik mij dan ook niet echt top. Toch heb ik de stoute schoenen aangetrokken en na een bezoekje aan de bakker voor een heerlijke stokbrood cerealis ging ik de berg op. Na ca. 4 uur fietsen had ik 30 km op de teller; ik vond het welletjes voor vandaag. Ik ga straks overnachten in een groot kloostergebouw; na binnenkomst moest ik inchecken met nog 100 en meer andere pelgrims; lekker gedoucht, zojuist een pelgrimsdiner van vier gangen (soep, macaroni, kip met frites en een bakje yoghurt) met genoeg wijn voor 10euro; ik zat aan een tafel met twee dames uit Canada, een vader en dochter uit Australië,  twee jongens uit Korea, een vrouw uit München. Morgen een uitgebreid ontbijt voor 5 euro (Ontbijt = desayuno) plus nog 12 euro voor het onderdak. Echter het ontbijt is al om 7uur en om 8uur moeten alle pelgrims het gebouw uit en weer onderweg zijn voor een nieuwe etappe. Da's vroeg! Trouwens deze pelgrimsherberg (aubergue) wordt gerund door Nederlandse vrijwilligers. Ook mijn was is gedaan voor 3,50euro, wassen en drogen en afgeleverd bij mijn bed nr. 271.

Morgen mag ik de berg af naar beneden. Dat wordt feest in de regen. Trouwens ook vandaag gefietst met regenpak. De foto op de berg Ibeñeta is gemaakt door een stel Franse bikers. Wel leuk om te noemen, vier jaar geleden hebben Broer en ik ons tentje opgezet op een veldje bij dit klooster.

Graag tot de volgende keer! Groet, Wim de Pelgrim.

1. Petra:
    Her pap,
    Je hebt alweer veel meegemaakt de afgelopen dagen!!
    Maar wat balen dat het weer daar zo slecht is!!!
    We wensen jou een hele goede nacht zodat je morgen goed uitgerust aan een nieuwe fietsdag kan beginnen!!
    Dikke kus van ons!
  2. Anneke en Koop:
    Top Wim!
    Wat ben je toch een kanjer! Zo door de regen .....
    Succes voor de volgende etappe!
    Groet vanaf de camping, Koop en Anita (Anneke)
  3. Egbert:
    18 mei 2019
    Dag wat eenprachtig avontuur Geniet met volle teugen
    Groet
  4. Geppy:
    18 mei 2019
    Wat een onderneming elke keer, petje af! Succes morgen en tot de volgende keer!
  5. Betthy:
    18 mei 2019
    Hallo Wim, wat maak je mooie momenten mee, met zoveel verschillende mensen, jammer dat het weer wat tegenvalt maar er komen nu denk ik wel mooie dagen aan. Veel fietsplezier. Groeten Betthy.
  6. Marianne Tuijt:
    19 mei 2019
    Goedemorgen Wim, het is nu 02.23 en Willem en ik hebben een gezellig kaartavondje achter de rug met de familie Luis. Dus wij gaan naar bed als jij alweer bijna oo de fiets klimt. Wie het morgen het zwaarst heeft daar zullen we niet achter komen maar jij gaat zeker meer presteren dan wij. Veel plezier.
  7. Olly&Ria:
    19 mei 2019
    Leuk om je verhalen weer te lezen . Succes en vooral genieten👍🏽
  8. Peter, Alice en Dancho:
    19 mei 2019
    Nog maar een paar dagen onderweg en wat heb je al weer veel meegemaakt. Wat een nationaliteiten. En allemaal slapen in dezelfde gang. Wow, hoop dat je een goede nacht hebt gehad. Kus van ons 😘
  9. Dettie scholten:
    19 mei 2019
    Prachtig om je reisverhalen weer te lezen bij mijn zondagsontbijtje en een grote mok koffie . Jammer van het weer,maar het gaat nu beter worden hoorde ik !! Succes en heel veel plezier onderweg 👍
  10. Apperlo:
    19 mei 2019
    Super Wim heel veel plezier in alles wat je doet....prachtig om al die verhalen te lezen...hoop dat het weer wat beter word ...
  11. Riekie Kuik:
    19 mei 2019
    Al weer veel beleefd Wim. Mooie foto's. Leuk om allerlei mensen uit andere landen te ontmoeten. Kijk uit naar het volgende verslag. Goeie reis!
  12. Froukje verra-stoelwinder:
    19 mei 2019
    Je maakt al weer heel wat mee wim.en hopelijk alleen maar leuke dingen.morgenvroeg vertrekken met vakantie gr pns
  13. Hennie Boven:
    Hoi Wim. Ik geniet van jouw verhalen Heel veel succes,