Met de wind in de rug

28 juni 2020 - Heemskerk, Nederland

Het was een stormachtige nacht in Hoek van Holland. Soms was ik bang dat ik met tent en al de lucht in zou worden geblazen; soms hield ik daarom de nok van de tent vast. Eigenlijk maak je jezelf zorgen om niks; zolang het nog niet windkracht 10 is. Toen ik vanochtend om half zeven opstond, was het droog, de tent mooi droog, begon het weer te regenen. In de storm (c.q. harde wind) alles ingepakt. Om 8:45 uur stond ik op de pedalen. Nu met het fietsjack aan tegen de kou. Met inderdaad de wind in de rug. De mensen die ik tegenkwam, waren niet te benijden. Toch kreeg ik weer met regen te maken; ik had geen zin om net als gisteren mijn regenpak aan te doen; de zon heeft mij later als vanzelf weer opgedroogd.                           Voor het eerst deze week liep de ketting eraf; de oorzaak is verkeerd schakelen. Op zich is dit makkelijk te verhelpen, maar je krijgt we vieze handen.

Op het fietspad langs de kust was het vooral bij Scheveningen en Zandvoort druk met groepen wielrenners, joggers en wandelaars; van die laatste groep kreeg ik vaak een duim of goede reis gewenst.

In Scheveningen kocht ik belegde broodjes bij 'Bakkerij Van Kempen' (dus niet Slagerij). Die heb ik onderweg lekker opgegeten op een bankje. Het zonnetje scheen en de jas kon uit.

Ik ben nu op de camping in Wijk aan Zee; de Banjaert is onderdeel van het NIVON, een vereniging van natuurvrienden. Naast de camping is het Natuurvriendenhuis; vroeger gingen we met de kleine scholen van de gemeente Borger hier op een meerdaagse schoolreis. Daar heb ik goede herinneringen aan.                        Ik mocht de wasmachine gebruiken, de was opgehangen aan een lange waslijn en ook al weer opgeruimd met dank aan de wind. Ondertussen heerlijk gedoucht en gegeten in het dorp in de shoarmatent annex café.

Bij de foto's: de shoarmaschotel, de was aan de lijn, de tent, uitzicht vanaf de pont over het Noordzeekanaal, de pont (met mondkapje), kitesurfers bij Noordwijk ( daar was het goed weer voor), gezicht op Katwijk, mijn fiets bij het bankje ( bang dat hij zou omwaaien), de pier van Scheveningen nu eens van een andere kant ( en daar ging de ketting eraf), de tuinbouwkassen voor het dorp Monster, nog meer 'Glazen Stad'.

Tot morgen maar weer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter:
    Hallo Wim,
    Heb net weer je dagelijkse verslag gelezen waaruit bleek dat het leven van de eenzame fietser, die krom gebogen over het stuur zijn weg baant, niet over rozen gaat(misschien is hier een liedje over te maken tenzij daar al iemand eerder op is gekomen).
    Ik zag al dat je bij kassen langs bent gekomen dus niet over maar wel langs de rozen...
    En nu op een vertrouwde plek van vroeger tijden!
    Morgen met frisse moed weer verder denk ik en dan al richting het Heitelân of eerst nog een tussenstop(lees: overnachting in de kop van Noord Holland?
    We lezen het vast morgenavond dan wel zoals in mijn geval morgennacht.
    In ieder geval een fijne trapperij voor morgen toegewenst!
  2. Janetta:
    29 juni 2020
    Een dagje dus met ups en downs maar de ups blijven in je herinnering. Op deze manier zie je nog eens wat van de NEDERLANDSE wereld. Hou vol en ik hoop dat je een beetje tussen de buien door kunt laveren !
  3. Hennie en Ger Veenstra:
    Hallo Wim,
    Ja, als je de nok van je tent moet vasthouden vanwege de wind en op die manier zelf als extra tentstok moet gaan fungeren, dan waait het inderdaad iets te hard.
    Maar als we lezen hoe je je door tegenslagen zoals regen, wind en een afgelopen ketting heen slaat, dan hebben we heel veel bewondering voor je.
    Je bent een bikkel!
    We hopen dat je reis verder voorspoedig en met goed weer mag verlopen en we wensen je heel veel plezier!
    Groetjes,
    Hennie en Ger
  4. Riekie Kuik:
    29 juni 2020
    Hoi Wim. Ik heb al weer een paar dagen je verhalen over je fietstocht gelezen. Waar komt die passie toch vandaan? Je komt langs plaatsen, waar Willem en ik ook gekampeerd hebben. Dat roept dierbare herinneringen op. Langs de kust waren we ook vaak. Wandeken langs de zee en door de duinen. Fietsen over de Hondsbossche zeewering. Het hangen aan een tentstok met boos weer kenden we ook. Je maakt wel alle natuurverschijnselen mee he! Vandaag prachtig weer hier. Hoop bij jou ook. Veel fietsplezier en tot horens. Gr. Van Riekie.
  5. K&A:
    Hoi stoere Wim!
    Ja, een rondje Nederland.....en dan ook nog het echte Hollandse weer mogen (moeten) meemaken! Maar zo'n bikkel als jij slaat zich overal doorheen!
    Hulde👏👏👏👏👏👏👏en petje af!
  6. Petra:
    Hee pap,
    De Banjaert, ik weet het nog goed.
    Dat was een heel leuk schoolreisje!!!
    Je hebt qua weer wel al alles gehad, zon, hitte, wind en regen.
    Fijn nu die wind in de rug. Hou vol en geniet!! Trots op jou!
    Veel liefs van ons 4tjes 😘😘
  7. Grietje Smid:
    Hoi Wim.
    Ik hoop dat je vandaag een ontspannende dag hebt gehad.
    Met de wind in de rug. Nog een paar dagen en dan is de klus weer
    geklaard. Topper!
  8. Albertha:
    29 juni 2020
    Ook deze keer lees ik je reisverslagen met veel plezier! Zet m op!
  9. Marga en Thie:
    29 juni 2020
    Respect Wim!! Zowel voor je doorzettingsvermogen als het schrijven van je reisverslag, leuk om te kunnen volgen!!