Het regent pijpenstelen

9 augustus 2018 - Hondainville, Frankrijk

Het is nu al weer donderdag. De zevende fietsdag, hoewel vandaag even niet. Gisteren was het al voorspeld, er zouden zware buien trekken over Frankrijk. Vanmorgen om half 9 begon het met één donderslag en daarna regende het pijpenstelen. Op het meertje tegenover mijn tentje vormden zich mistflarden boven het relatief warme water. Een mooi natuurverschijnsel. Ik ben hier gisteren aangekomen, toen het nog mooi weer was. Het is een camping op een soort landgoed van ca. 40 ha. Als ik vanmiddag nog naar het dorp wil om een boodschapje te doen, moet ik eerst al een km fietsen tot bij de receptie. Jullie hebben het al door natuurlijk, ik blijf hier een dag. Toen ik de weersvoorspelling zag gisteren, wist ik al, dat het niet verstandig zou zijn om vandaag verder te fietsen. Het is hier niet luxe, maar wel mooie natuur! Ik hoop wel dat het vanmiddag nog droog wordt om een boodschapje te kunnen doen. Het is altijd de vraag, wat ik ga eten. Ik kan pas eind van de middag langs een winkel, anders bederven de etenswaren. Zo kon het gebeuren dat ik vrijdag en zaterdag in een restaurant heb gegeten. Vrijdag pizza, zaterdag in een hamburgerketen, ook wel eens lekker. Zondag heb ik zelf eten gemaakt. Een kantenklare maaltijd in een zak uit de diepvries. Dat ik vrijdag en zaterdag moest eten in een restaurant, kwam ook door de afstanden die ik aflegde, respectievelijk 114 en 124 km. Dan is het al laat als je op de camping komt en heb je niet veel puf meer.
Onderweg kom je mooie dingen tegen, mooie natuur, mooie kerken, zelfs een vliegshow. Maar ook leuke ervaringen, c.q. ontmoetingen. Dinsdag waren mijn beide bidons leeg en zonder water kun je niet met die hitte. In een dorp zag ik een paar mensen staan langs de kant van de straat. 'Avez-vous de l'eau pour moi' (ja, het is wat), wilden ze dat ik binnenkwam, zat de hele kamer vol, oma, vader en moeder, kinderen. Wilden ze weten waar ik vandaan kwam, waar ik heen ging, hoe oud ik was (applaus) enz. Dan voel je je wel een beetje opgelaten, maar ik had wel twee bidons fris water en een grote fles voor achterop de fiets.
Op deze camping zojuist zo'n mooie ontmoeting beleefd. Komt er een Fransman naar mij toe, Olivier, of ik vanavond bij hem wil eten. Dat kan ik natuurlijk niet weigeren. Geweldig aanbod, maar ook wel spannend. Mijn Frans is ook weer niet zo denderend.
Lieve mensen, ik wil het graag hierbij laten. Met de foto's erbij krijg je hopelijk een goede indruk van de afgelopen dagen.
Graag tot de volgende keer.

1. Erica:
    9 augustus 2018
    Mooi verhaal. En super om vanavond gezellig te eten met Olivier. Praten komt vast goed. Voor morgen alvast succes en we kijken uit naar je volgende verhaal.

Groetjes Erica
  2. Anneke en Koop:
    9 augustus 2018
    Geweldig Wim! Je komt met mooie verhalen thuis! Dit kan niemand je meer afpakken!
    En voor vanavond: eet smakelijk!
    Gr. A en K.
  3. Denia:
    9 augustus 2018
    Weer een leuk stukje. Een dagje even niets is ook goed. Geniet maar van de omgeving. Gezellige avond en eet smakelijk. Aad is vanmorgen vroeg weggegaan. Moet eerst nog een dag reizen voor ze bij het punt zijn waar ze vorige jaar gestopt zijn. En dan verder wandelen. Groetjes Denia
  4. Jan Vriend:
    9 augustus 2018
    Mooi verslag. Ik zie een bestseller in het verschiet en wie weet nog een verfilming.
    Hier (In Alkmaar) begint het inmiddels ook zachtjes te regenen, maar er komt meer. Fijne rustdag en eet smakelijk zo dadelijk en een goede nacht. Groeten Jan en Tineke Vriend.
  5. Marga en Thie:
    9 augustus 2018
    Prachtige belevenissen Wim! Enne... bon apetit!!
  6. Peter, Alice en Dancho:
    9 augustus 2018
    Wat weer een mooi verhaal pap! Eet smakelijk voor vanavond en voor morgen een goede tocht! We zijn trots op je.
  7. Rens en Aly:
    9 augustus 2018
    Wat een leuke belevenissen.dat is wel het voordeel van zo'n
    solotocht.krijg je zomaar je maaltje aangebodentoch best gastvrij van die fransman.moeten ze toch echt niet meer van de fransen zeggen dat ze niet vriendelijk zijn!
  8. H.brouwer:
    9 augustus 2018
    Goed verhaal wim en een daggie rust mot ook op zien tied.eet smakelijk straks
    Groeten uut börger
  9. Grietje Smid:
    9 augustus 2018
    Mooi verhaal Wim, vandaag even doorbijten en morgen weer met goede moed op de fiets.
  10. Froukje verra-stoelwinder:
    9 augustus 2018
    Je bent goed bezig wim, alle respect
  11. Riekie Kuik:
    9 augustus 2018
    Heftig Wim, maar je beleeft heel mooie dingen. Hier heeft het vanmiddag eindelijk ook flink geregend. Gr. van Riekie.
  12. Olly&Ria:
    9 augustus 2018
    Leuk Wim , geniet van je mooie reis, dan genieten wij van je mooie verhalen!😀👍🏽🚴‍♀️
  13. Lambertus en Coby:
    10 augustus 2018
    We lezen jou verhalen altijd met veel plezier Wim ga zo door en nog heel veel fietsplezier.
  14. Leo & Dineke:
    Hoi Wim,
    Voordeel als je alleen of met 2-en reist, je hebt sneller aansluiting met anderen. Taal met handen, vingers en voeten is altijd te verstaan.
    Pluk de dag - niet alles hoef je te plannen!
    Veel plezier.
    Groetjes Leo en Dineke
  15. Geppy:
    10 augustus 2018
    Geweldig Wim, wat een avontuur!