Van Winsum naar Groningen.

18 april 2023 - Groningen, Nederland

Vanochtend om half 10 uit Winsum vertrokken. Eerst met de oostenwind in de rug, maar dat werd later pal tegen de wind in. En dat in dat kale Noord-Groningen. Wel apart dat je hier nog stukken van onze Hunze tegenkomt. Dat noemen ze Het Oude Diepje. Daarvoor is later het Reitdiep gegraven, omdat de Hunze slecht bevaarbaar was. Gelukkig had ik 's morgens in Winsum een paar krentenbollen en een banaan gekocht. Onderweg naar Groningen was niks te koop, behalve bij een boerderij een huisje met koffie e.d. Zo liep ik langs Garnwerd, een heel mooi van oorsprong wierdedorp, maar alles dicht. Onderweg werd de route van het Pieterpad wegens werkzaamheden omgeleid. Dat was balen. Een heel lange weg over een winderige dijk. Daarna langs het Van Starkenborghkanaal en zo kwam ik uiteindelijk toch in de stad Groningen. Langs de universiteit Zernike met maar liefst 59000 studenten. Toen ik verder de stad inliep, begon ik mij bewust te worden dat mijn logeeradres in de wijk Helpman was. Dus zou ik nog de hele stad moeten doorcrossen van noord naar zuid. Dus heb ik de bus gepakt naar het Hoofdstation. De bus was zo vol dat ik moest staan. Ik voelde mij net een zijspancoureur, die in de bochten moet tegenhangen. Het ging onbehoorlijk snel. De chauffeur had blijkbaar grote haast. Na het station moest ik nog een half uur lopen naar mijn logeeradres. Wat was ik blij toen ik er eindelijk was. Gisteren was mijn hospita 86, deze mevrouw is 85, maar heel flink. Ontvangst met koffie en koekjes. En zojuist heb ik nog thee met haar gedronken. Ook nog lekker gegeten bij de Chinees. Ik ben nu los van de Groningse klei en ga morgen Drenthe onveilig maken. Een heel ander landschap met meer beschutting mag ik hopen. In ieder geval mooi zonnig weer.

Tot gauw, groet Wim

1. Emily Posthumus:
    18 april 2023
    De Chinees in Helpman staat heel goed bekend. Goed adresje dus!
  2. Truida:
    18 april 2023
    Mooi om jou weer te volgen je grote neef zou trots op je zijn geweest
  3. Betthy:
    19 april 2023
    Goedenmorgen Wim, je gaat weer een mooie wandelroute maken vandaag,wel frisjes maar lekker zonnetje erbij, groetjes Betthy.
  4. Grietje Smid:
    19 april 2023
    Goedemorgen Wim, dit is vandaag een mooie route. Dus veel wandelplezier.