Naam:
Foto’s:
493
Video’s:

Over mij

Mijn naam is Wim Possemis, sinds 1975 getrouwd met Antje. Samen hebben we twee lieve dochters op de wereld gezet, Alice en Petra. Op hun beurt hebben zij, samen met onze schoonzonen Peter en Igor, weer voor kleinkinderen gezorgd, Dancho, Anna en Iva. Wij mogen ons dus als opa en oma best gelukkig prijzen.

Sinds 2014, het jaar waarin ik 65 werd, ben ik gepensioneerd, maar toch kan ik het niet laten van tijd tot tijd mijn beroep van leraar weer op te pakken, als docent Nederlands in het vmbo of als groepsleerkracht op de basisschool. Lesgeven blijft leuk en het houdt je jong.

Dit werken betekent echter wel dat er minder tijd is voor mijn hobby fietsen. Bij goed weer ga ik zo mogelijk op de fiets naar de school in Sappemeer, 25 km heen 25 km terug. Voor mijn conditie zou ik eigenlijk langere tochten moeten fietsen, meerdere keren per week. De komende weken ga ik dat wél doen. Mijn fietstocht naar Spanje staat gepland op 3 augustus en dan moet ik er klaar voor zijn.

Drie jaar geleden heb ik samen met een goede vriend de hele afstand van ca. 2700 km in één reis afgelegd. Nu fiets ik alleen en heb de afstand opgesplitst in 2 etappes. Hiermee kom ik tegemoet aan de wens van mijn vrouw om niet te lang weg te blijven. Gelukkig heeft ze begrip voor mijn wens, dat ik dit nog één keer moet doen. Once in a lifetime!

Over mijn reis

De reis gaat uiteindelijk in de tweede etappe naar de pelgrimsstad Santiago de Compostella in het noordwesten van Spanje. Opnieuw een grote uitdaging, een belevenis op sportief, cultureel en spiritueel gebied. Op deze genoemde gebieden zal het mij zeker wat opleveren: innerlijke rust, tot mezelf komen, cultuur snuiven, maar ook leren afzien, aanpassen.

Mijn vertrekdatum is gepland op vrijdag, 3 augustus. Onze schoonzoon in Stadskanaal wordt 1 augustus 50 jaar en daar wil ik toch wel bij zijn.
De plaats van vertrek is niet zoals in 2015 thuis in Gasselternijveen, maar in Veldhoven, Brabant. 's Ochtends vroeg eerst per auto met fiets achterop naar Veldhoven, waar onze jongste dochter met haar gezin woont. De reden hiervoor is dat ik terugreis op 25 augustus met een fietsbus, die stopt in Breda. Dan is het naar Veldhoven niet ver meer en kan ik diezelfde dag nog weer terug naar huis. Onderweg ga ik weer stempels verzamelen voor op de pelgrimspas. Als deze stempelkaart vol is kan ik volgend jaar in Santiago de Compostella aantonen dat ik de hele lange route afgelegd heb, en krijg ik het bewijs, een soort oorkonde, de zgn. compostelaat. Ik zal proberen voor elke nacht mijn tentje op te zetten, maar als dat niet lukt, kan ik overnachten in pelgrimsherbergen (albergue of refugio), en ook daarvoor moet je de pelgrimspas kunnen tonen.

De route die ik fiets is de zgn. St. Jacobsfietsroute. Vanaf Veldhoven ga ik via Mechelen, Tournai (Doornik), Cambrai, St.Quentin, Noyon, Chartres, Tours, Poitiers, langs Bordeaux, Cadillac, Dax, en tenslotte St.Jean-Pied-de-Port aan de voet van de Pyreneeën. Volgend jaar komen dan aan de beurt Pamplona, Logroño, Castrojeriz, Burgos, León, en uiteindelijk Santiago de Compostella.

Ook nu weer heb ik veel zin in het avontuur en tel stiekem de weken af, die nu nog komen. Tijdens de fietstocht probeer ik de weblog bij te houden, zo mogelijk van dag tot dag. Op de camping of albergue moet dan wel wifi zijn. Mocht er in de komende weken tot de vertrekdatum iets vermeldenswaardig gebeuren, dan laat ik jullie dat weten. Graag tot ziens op onze weblog!

Met vriendelijke groet, Wim

Bezochte landen

Ik heb 4 landen (2%) bezocht:

België, Frankrijk, Nederland, Spanje.