En toen scheen de zon.

20 mei 2019 - Logroño, Spanje

Ik dacht gisteravond nog dat we met z'n tweeën de nacht zouden doorbrengen, de Fransman en ik; toch niet, 's avonds kwamen nog 4 Poolse dames ons gezelschap houden. Ze waren niet gestart in Polen, maar Zuid-Frankrijk. Vanmorgen bleek één van de vrouwen ziek te zijn; ze wilden toch proberen om 10uur te vertrekken en de patiënt nog even een paar uur rust te gunnen; hopelijk heeft de extra rust geholpen.

Na het ontbijtje van één broodje, kopje koffie,  jus d' orange vertrok ik nu weer voor 8 uur. Onderweg heb ik een  stokbroodje, fruit en lekker stuk worst gekocht; tussen de middag heb ik dat in het zonnetje opgepeuzeld. In het stadje Los Arcos met de mooie kerk; dat geldt ook voor het interieur, zoals je op de foto kunt zien. Ik kom door veel mooie steden en stadjes,  zoals vandaag ook door Estella. Hier kwam ik de Jacobsschelp met het wapen van St. Jacob tegen; laat ik nou een tattoo met precies dezelfde afbeelding op mijn kuit hebben!

Onderweg zie je rare pelgrims lopen, zoals de mevrouw met vier hondjes. Gisteren in de regen zag ik pelgrims die leken op de Klokkenluider van  de Notre Dame; allemaal gebochelde mensen met de rugzak en de regencape daar overheen. Een gek gezicht.

Gisteren en vandaag fietste ik door de landstreek Navarra waar ook wijn wordt verbouwd; best lekkere wijn die we ook steeds bij het diner kregen. De druifjes op de foto moeten nog wel flink groeien. Nu ben ik in de landstreek Rioja, die meer bekendheid geniet van de wijn.

De gele brem op de foto is waarschijnlijk geen brem maar mimosa.

Tot mijn verbazing fietste ik op een weg waar ook de Vuelta ooit is gereden; op de straat namen van bekende wielrenners: Pantani, Froome, Virenque,  Cipolini,  Jalabert,  Boonen, enz..

Ik ben vanmiddag gearriveerd in de grote stad Logroño.  Over de brug van de Rio Ebro. Na veel vragen en door de smalle straatjes fietsen heb ik toch weer een albergue gevonden,  uiteindelijk vlakbij de brug.

Voor de rest wil ik jullie graag verwijzen naar de foto's om een indruk te krijgen van de dag van een pelgrim.

Groet, Wim

1. Emily Posthumus:
    20 mei 2019
    Ah logroño. Mij bekend. Daar reden Peter en ik steeds door tijdens een vakantie. Heb je de mooie rode aarde ook al gezien in de Riojastreek? Bijzonder hè? Veel plezier!
  2. Bert Tammenga:
    20 mei 2019
    We volgen je reis met veel belangstelling. Wat een mooie foto’s. Veel plezier verder.
  3. Egbert:
    20 mei 2019
    Wim ik adviseer jou als je terug bent een foto / leesboek te maken. Als je daarin ook een stukje historie verwerkt zou dat een zeer interessant naslagwerk kunnen worden.
  4. Marianne Tuijt:
    20 mei 2019
    Geweldig leuk om je reis zo te kunnen volgen. Die schelp zag ik ook op de vorige foto bij dat beeld, daar hing aan weerszijde een schelp. Fijn dat het lekker weer was vandaag, alles ziet er dan echt veel leuker uit en de foto's geven een extra mooi beeld. Krijg je genoeg ruimte van passerende auto's op de wegen? Fijne etappe morgen.
  5. Rennie Balk:
    20 mei 2019
    wat een prachtig verslag om te lezen, ik heb echt bewondering voor je om zo,n reis op de fiets te maken.
  6. Betthy:
    20 mei 2019
    Hallo Wim,fijn dat het weer vandaag een stuk beter was dan gisteren. De foto's zijn heel mooi ,ook van de kerk en de bloeiende mimosa ,zo zie je heel veel langs de weg. Voor de komende dagen veel fietsplezier en mmi weer toegewenst. Groeten Betthy.
  7. Anneke en Koop:
    21 mei 2019
    O, wat heerlijk om die blauwe lucht te zien voor zo'n fietstocht ook veel prettiger! Je kunt bij thuiskomst wel lezingen geven met die mooie foto's er bij!
    Vanaf de camping wensen wij je veel succes toe! En een dikke knuffel!🏕🏖🏝
  8. Riekie Kuik:
    21 mei 2019
    Wat zie je mooie dingen Wim. Prachtige foto's! Als je terug bent, wil ik die tattoo op je kuit wel eens zien. Haha. Groetjes en veel reisplezier verder.
  9. Jaap Deuring:
    21 mei 2019
    Leuk om je op deze manier te volgen Wim.
    Groet en veel plezier.
  10. Boelie en Diena:
    22 mei 2019
    Fijn om je verhalen te lezen.
    Nog hele fijne fiets km.