De beste albergue tot nu toe!

22 mei 2019 - Tosantos, Spanje

De afgelopen nacht heb ik niet heel goed kunnen slapen; het idee dat er een Texaanse schone onder mij lag, ik op het bovenste bed moest liggen met mijn hoogtevrees, ik bang was dat ik midden in de nacht eruit zou  moeten om te plassen (gelukkig kon ik de plas ophouden), er een man op de kamer lag die zo erg snurkte, dat mijn oordoppen het lawaai niet aankonden (zelfs 's middags lag hij al te snurken, een afspraak met een arts was geen overbodige luxe). Ik was blij dat het half 7 was, iedereen wakker werd en ik met al mijn lenigheid uit bed kon. De albergue viel erg tegen; er was maar één wasbak voor een heleboel pelgrims. Voor 8 euro mag je natuurlijk ook niet veel verwachten.

Na een ontbijt in een restaurant ging ik op weg, eerst lopend in het stadje in gezelschap van een Zweedse mevrouw met een gezellige conversatie. Van dit soort contacten kan ik genieten. Onderweg was niet veel te zien, behalve akkers zo ver het oog kan zien. Thuis baal ik al als ik van Drouwenerveen naar Buinen moet fietsen. Aardappelen, tarwe, gerst, enz.. Toch heb ik wel genoten van de bloemenpracht in de berm: paarse distels, klaprozen, gele bloemen (mosterdzaad?), margrieten, enz..

Ik wilde vandaag niet zover gaan, want ik moest nodig mijn wasje draaien. Daarom stopte ik in Belorado voor koffie en een boccadillo; ik vroeg de bakker welke albergue zij zou aanraden, toen bleek dat deze pas om 13:00 uur open zou gaan; en het was nog maar half 12; dus doorfietsen.  In Belorado kwam ik opnieuw Gert en Jeanet tegen, fietsende pelgrims, een sympathiek echtpaar van onze leeftijd (denk ik). Zo kwam ik na 5km in deze albergue in Tosantos, de mooiste tot nu toe. Mijn wasje werd in de machine gedaan voor 3euro. Nu hangt het te drogen. Op het terras is het gezellig met heel veel nationaliteiten, eigenlijk is het asociaal dat ik hier zit te schrijven. Ik ben een buitenbeentje op de fiets; van de 16 pelgrims die hier overnachten, ben ik de enige fietser. Evenals ík dezelfde fietsende collega's vaak ergens ontmoet, zo gaat dat nog meer op voor de lopers. In elke albergue is dat steeds weer een reünie.

Straks de was opruimen, eten en nog even nagenieten in het avondzonnetje.

Tot gauw. Groet, Wim

1. Riekie Kuik:
    22 mei 2019
    Alles weer spic & Span Wim? Mooi, die bloemen in de berm. Groetjes.
  2. Tosca:
    22 mei 2019
    Ik geniet van jouwreisverslag en mooie foto’s ,Vooral heel erg gaan genieten. Groetjes Tosca.
  3. Janetta Koops:
    Mooi verhaal
  4. Betthy:
    22 mei 2019
    Hallo Wim, zo te zien heb je een fijne dag gehad vandaag, mooie omgeving en veel bloemen onderweg. Ik zie dat je was al hangt te drogen. Ik wens je een goede nachtrust toe en morgen weer vroeg op pad. Groeten Betthy.
  5. Marianne Tuijt:
    22 mei 2019
    Mooie foto's weer en zo te zien aan die afgeplatte bergen is het een erg oud landschap. En ja, zulke bermen met bloemen moesten wij toch ook weer hebben. Prachtig daar word je helemaal blij van. Hoe wij vanavond slapen is ook een verrassing want we hebben nieuwe matrassen. De oude hadden erg veel last van uitholling overdwars. Ik wens jou ook een goede nachtrust en morgen weer een mooie dag.
  6. Geppy:
    22 mei 2019
    Wat weer een mooi verslag van jou pittige reis! Wacht weer op het volgende! Groetjes van Geppy!