Een mooie, maar lange dag

23 mei 2019 - Hontanas, Spanje

De dag begon bewolkt, maar later kwam de zon er toch bij en moest ik mij insmeren. Vanmorgen nam ik afscheid van de wandelaars, eerst bij de herberg, later nog een keer bij een eettentje waar het ontbijt werd genuttigd. Eén wandelaar in het bijzonder, een Tukker,  waar ik goed mee kon opschieten, al was het maar voor één dag. Dezelfde fietsers kom ik regelmatig tegen, maar de wandelaars naar alle waarschijnlijkheid niet weer. En warempel, de vier Poolse dames waren er ook weer; die zal ik misschien wel weer ontmoeten. Hoewel, vandaag heb ik mezelf overtroffen; in een tijd van 7uur en10min. (excl. pauzes) heb ik 108 km afgelegd. Eigenlijk niet mijn bedoeling, maar soms heb ik mezelf niet in de hand. Ik wilde in ieder geval naar de grote stad Burgos. Op weg daar naar toe fietste ik door verschillende landschappen, lieflijk, kaal, eindeloos, klimmen en dalen; op een afstand van 10 km kwam ik één auto tegen; waar we vier jaar geleden nog in een groot restaurant een kopje koffie dronken, was nu de zaak gesloten en in deplorabele toestand. Ik moest denken aan het motel bij Gasselte dat al langer geleden het zelfde lot was beschoren.

Er was regen voorspeld, maar gelukkig is het de hele dag droog gebleven. Terwijl ik dit schrijf,  je houdt het niet voor mogelijk, lig ik al lekker warm in de slaapzak; het is nog maar 21:12 uur. Na een heerlijke warme douche en een pelgrimsdiner leek me dit wel een goed plan. De eerste gang was een soort bonensoep waar ik tot mijn schrik ook schelpen in aantrof; maar het was lekker en daar gaat het om. Als tweede gang had ik gekozen voor vis met patat, ook goed; een puddinkje (flan) na. Ik zat aan tafel met vier Zuid- Vietnamezen en een mevrouw uit Leeds (Engeland). Die hadden gekozen voor paella; deze werd opgediend in een grote pan, waar je naar believen uit kon opscheppen. Deze weken zal ik dat vast ook wel een keer moeten eten.

In Burgos heb ik uiteraard de beroemde kathedraal bezocht, foto's gemaakt en een stempel gehaald. Zoals je op de foto kunt zien, heb ik ook hier weer snel contact met andere pelgrims. Het was toen nog maar half twee en in je eentje de stad bekijken, hoeft van mij ook niet. En of de duvel er mee speult, weer kwam ik Gert en Jeanette tegen, die een dagje vrij hadden genomen om Burgos te verkennende. Dus dan maar verder fietsen en zien hoever je komt, maar je bent wel afhankelijk van de dorpen en steden waar een albergue is. Daarom zit ik nu in Hontanas,  wat later dan de bedoeling was.

Ik denk dat ik ook maar ga slapen, moe maar voldaan! Welterusten! Groet, Wim

1. Janetta:
    23 mei 2019
    Mooie reis morgen en heel veel mooi weer. Succes
  2. Dineke Hatzmann:
    23 mei 2019
    Welterusten Wim en morgen weer een fijne dag!
  3. Dettie scholten:
    23 mei 2019
    Wat een lange afstand in een dag....geen wonder dat je om 21.00 uur al op 1 oortje ligt 😉 welterusten en morgen fit weer op .
  4. Marianne Tuijt:
    23 mei 2019
    Zo zeg, jij hebt vandaag een behoorlijke ruk gemaakt. En dan nog daarbij een kerk bezocht die, op de foto te zien, qua grootte niet veel onder doet voor de Notre Dame. Jij zal best lekker slapen vannacht. Voor morgen weer een goeie tocht gewenst.
  5. Marianne Tuijt:
    23 mei 2019
    Zo zeg, jij hebt vandaag wel een beste ruk gemaakt. En dan ook nog een kerk die qua grootte (op de foto te zien) niet veel onder doet voor de Notre Dame. Jij zal best lekker slapen vannacht en voor morgen wens ik je weer een mooie rit.
  6. Marga en Thie:
    24 mei 2019
    Succes en een fijne dag vandaag Wim!!
  7. Betthy:
    24 mei 2019
    Hallo Wim, wat heb je weer een mooie dag gehad, wel lang maar de moeite waard. Foto's mooi!, vooral de kathedraal, maar ook de omgeving. Voor vandaag weer een goede fietsreis toegewenst. Groeten Betthy.
  8. Anneke en Koop:
    27 mei 2019
    Hai Wim,
    Heb vanmiddag veel aan je gedacht....wij waren ook aan het fietsen....veel wind en veel vals plat......
    Succes verder!
    Groet van de caravan bewoners uit Laren, Gld.
    Koop en Anita Anneke