Ijsselmuiden na 96 km

15 mei 2019 - Ijsselmuiden, Nederland

Vorige week dinsdag ging mijn trainingsrondje via Appelscha; over het Fochteloërveen, Veenhuizen, Norg,  enz.. De foto van mijn favoriete plekje in de Compagnonsbossen wil ik jullie niet onthouden.

Maar nu de eerste dag van mijn pelgrimstocht. Vanmorgen tegen 9:00 uur van huis gegaan. Lekker weer, wind uit het noordoosten, dus van de wind af. Heerlijk! Onderweg zag ik bij Meppel de drie bekende kalkovens, die vroeger werden gebruikt om schelpen te branden voor de productie van ongebluste kalk.  Schepen brachten de Drentse turf naar het westen en namen schelpen weer mee terug voor de kalkovens. Vier km voor Zwartsluis nam ik een rustpauze bij de sluis 'Beukers' en zag warempel hoe twee bootjes werden geschut. Altijd leuk. In Zwartsluis kwam ik langs de Buisman fabriek; vroeger deed mijn moeder een schepje Buisman bij de koffie. Ik vraag mij nu af of mensen dit nog doen. Deze vraag gooi ik graag in de groep!

Bij Genemuiden mocht ik een overtochtje maken met de pont (zie foto). Toen was het niet ver meer naar Ijsselmuiden. Om ca. 15:30 uur werd ik hartelijk welkom geheten door mevrouw Berends van 'Vrienden op de fiets'. Na een gezellige babbel en een heerlijke kop koffie lekker gedoucht; vervolgens op een kale fiets naar het centrum van Kampen. Over de IJsselbrug beland je vrijwel direct op een gezellig plein met horeca en terrassen; het was nog heerlijk toeven in het zonnetje, dus heb ik mijn shoarmaschotel in de buitenlucht verorberd. Ja, ja, 't is wat.

Morgen ga ik mijn weg vervolgen naar Utrecht, nog steeds goed weer met noordoostelijk windje. Graag maak ik jullie weer deelgenoot van mijn belevenissen.

Tot nog toe hebben we samen 628 euro gedoneerd voor KWF Kankerfonds. https://acties.kwf.nl/fundraisers/ wimpossemis

Graag tot de volgende keer

1. Elly Postma:
    Hoi Wim,
    Heel veel succes met je mooie tocht en de prachtige verhalen en foto's die vast weer geplaatst worden.
    Over Buisman, mijn ouders gebruiken dat nog steeds maar het is bijna niet meer in de supermarkt te koop.
  2. Jannie mooibroek:
    15 mei 2019
    Veel succes gewenst leuk om te lezen.
  3. Peter, Alice en Dancho:
    Een mooie eerste dag pap. Mooi geschreven. Op naar morgen. Welterusten 😘
  4. Jannie mooibroek:
    15 mei 2019
    Heel veel succes gewenst. Leuk om te lezen.
  5. Emily Posthumus:
    15 mei 2019
    Och ja die buisman. Mijn ouders gebruikten het nooit maar ik herinner me wel dat we t op school hadden. Je hebt goed weer erbij! Gelukkig. Veel plezier en geniet ervan.
  6. Truida:
    Succes Wim
  7. Peter:
    15 mei 2019
    Ha die Wim!! Wilde je nog succes wensen thuis maar je bent al op weg; nou ja in ieder geval heel veel succes en mooi weer toegewenst!
    Mooi verslag tot nu toe en vooral die schotel sprak mij wel aan😉.
  8. Petra:
    15 mei 2019
    Een prachtige 1e dag pap!!
    Een goed begin is het halve werk (heb ik van jou), zei jij ook vaak.
    Ga zo door!!
    Een hele goede nacht en succes morgen 😘
  9. Tineke vos:
    16 mei 2019
    Heel veel succes Wim en mooi om de de verslagen te lezen hoe en wat je ervaard
  10. Bart van der Scheer:
    16 mei 2019
    Heel veel plezier en succes Wim, ik probeer je te volgen ondanks de drukte bij ons met de verbouwing.
  11. Riekie Kuik:
    16 mei 2019
    On the road Wim! Over de klakovens. Aan de Drentse Hoofdvaart stonden vroeger net voor Diever ook 3 kalkovens. Er stonden twee huisjes bij. In eentje daarvan woonden een oom en tante van mij. Later zijn ze geslootpt.
    Over Buisman. Werd vroeger thuis ook gebruikt. Nu gebruikt denk ik , niemand het meer. Ik heb bij mijn blikjesverzameling nog wel een groot blik staan. Zit nog vol. Zal wel een harde klont geworden zijn. Veel fietsplezier voor vandaag Wim. Groetjes.
  12. Betthy:
    16 mei 2019
    Weer een mooie fietstour door Nederland gemaakt Wim, en gastvrije mensen ontmoet wat fijn is dat. Nu op weg naar Santiago de compostella! Veel succes Wim. Groeten Betthy.